fredag 11 december 2009

Advent - najs eller bajs?

Jag gillar inte julen och jag gillar inte december. Jag blir lika förvånad varje gång vuxna människor säger att december är så mysigt därför att det är advent. Jag upplever det som trött, trött, mörker, mörker, svettiga kassaköer, ont om pengar - och så den ständiga frågan var man ska fira julen någonstans. (Fast jag vet att det är ett lyxproblem när det finns många ofrivilligt ensamma männniskor.)

Så jag bestämde mig för att fundera över om det trots allt fanns något jag gillade med advent och jul. Jag kom på en hel del, faktiskt...

Ljusstakar, adventsstjärnor, julgran. De flesta julsånger. Lussebullar och pepparkakor. Risgrynsgröt. Sill och Janssons. Att ge bort julklappar som någon blir glad över. Och så de lediga dagarna förstås.

Säga vad man vill om julen, men om den inte fanns skulle det nog kännas tomt. Man kanske kan försöka fokusera på de delar man gillar. Och försöka gilla julen lite grann i alla fall.

1 kommentar:

Eva sa...

Jag säger najs. Jag älskar stearinljus, pepparkakor, hyacinter och att köpa julklappar. Men jag har full förståelse för alla som tycker det är bajs.